2011. október 28., péntek

Megszámláltattam és székelynek találtattam

Magvető havának 27. napján elérkezett az a nap amikor összeszámlálták kis családomat a 2011-es nagy népszámlálás keretében. Szóltam a számláló biztosnak, hogy szeretném majd lefényképezni a vallomásomat, amibe ő bele is egyezett, hiszen végül is saját adataimról van szó. Ugyanakkor közöltem, hogy a személyi igazolványom nincs a közelben, de bediktálom a személyi numerikus kódot amikor kell, mert kívülről tudom. Megkezdődött a vallatás: lakás, benne lakók és elértünk a saját személyes lapomhoz, ahol személyemről nyilatkozhattam. Nem is volt probléma vele, mindaddig amíg a számláló biztos oda nem ért, hogy nemzetiségem és automatikusan kezdte kitölteni: "MAGHI". Szóltam, hogy az úgy nem lesz jó, kicsit meghökkenve visszakérdezett: "Hát miért nem?" Szóltam, hogy: "Azért, mert én székelynek vallom magam." Új lap, újraírás. Közben azért szólt, hogy a személyimet csak kerítsem elő, mert nem bízik bennem, hogy Csíkszeredában születtem. Irány a kocsim, kivettem a személyi igazolványt, vissza a lakásba. A számlálóbiztos telefonon beszél. Kiderül, mégsem szabad lefényképeznem a számláló papírra vezetett adatokat. Ezt mondták a központban. Később visszahívják: nem erőszakoskodom-e vele véletlenül? (Nem-e szekesztráltam?) Még később visszahívják: ha akarom fényképezzem le a papírt, majd ők jönnek és "rendezik" utólag. Szólok, hogy lefényképezném, de nem akarok sem neki, sem magamnak problémát. Vissza a papírhoz. Megint elérünk a nemzetiséghez, székelynek vallom magam. SECUI - 1103 Kérdezi: "Anyanyelve is székely?" Nemlegesen válaszolok, majd pontosítok: "Magyar". MAGHIARA - 1100 "Vallása?" "Őskeresztény." Adja a lapot: "Válasszon?" Életem társának unszolására "Római-katolikus" lesz belőlem, ha már annak kereszteltek. Így lettem "római-katolikus" még 10 évre. Nem mintha Rómához valami köze is lenne az én hitemnek. Továbbá kicsit összesűrítve: asszony + 2 gyermek, mind székely. 4 székely, magyar anyanyelvvel. Mi megtettük a tőlünk telhetőt. Valld magad székelynek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése