„
"ASa ceva nu exista"?!
La o intalnire cu abia asezatul, pe atunci, in functia de director al SRI, domnul Virgil Magureanu, m-am numarat printre deputatii care i-au adresat mai multe intrebari, in scris, in Camera Deputatilor din Dealul Mitropoliei. Opt, la numar! Unul dintre colegii deputati PUNR-isti se arata destul de sceptic, indoindu-se serios ca mi se va raspunde: "Asta s-o crezi tu! Astfel de intrebari vor fi ocolite, cu abilitate. O sa-ti raspunda, cel mult, in doi peri. Vor fi lasate toate in coada de peste!" Peste putin timp, se confirma faptul ca el, colegul meu, avea perfecta dreptate, ca intuitia nu l-a inselat. Din cele opt intrebari, dificile, vizand mai ales comportamentul UDMR, tot mai manifest antiromanesc, prin pretentii din ce in ce mai absurde, prin atacuri la adresa Constitutiei si a legilor tarii, directorul SRI, prudent, probabil nedorind sa-si aprinda paie in cap, a raspuns doar la una, si la aceea doar pe jumatate. Vorba aceea: ce se taie si se elimina nu se fluiera.
La ce ma refeream, cu precadere, intr-una dintre intrebari? Aveam informatii precise, din surse cat se poate de credibile, verificate in toate privintele, ca, in Muntii Ciucului si prin Calimani, exista tabere paramilitare in care tineri maghiari sunt pregatiti, in caz de nevoie, pentru lupta de gherila, recrutati fiind mai ales fanatici educati in dispretul total fata de Romania si romani, iredentisti, sovini, extremisti!”
Ha ilyen jól értesült a cikk írója, akkor a fent leírtakat nincs is miért tagadni. De később még visszatérünk a teljesen megbízható, többszörösen ellenőrzött hírforrásra, amelyből a szerző a pontos információit merítette.
„Cu prilejul unei foarte scurte intalniri, intr-o pauza, domnul Virgil Magureanu (denumit, pentru viclenia lui, si "Sarpele cu ochelari") mi-a spus, intr-un fel de "scurt pe doi", uimit precum olteanul lui Marin Preda, care, vazand girafa la Gradina Zoologica, a exclamat: "Asa ceva nu exista!". L-am contrazis, imediat, cu alte argumente, inatacabile, la indemana, intarindu-mi afirmatiile si cu manifestarile care, anterior, au avut loc, in timp, la Targu-Mures si Sovata, unde statuia lui Avram Iancu si, respectiv, bustul lui Nicolae Balcescu au fost profanate. La Sovata, in 21/22 decembrie 1989, in timp ce, la Zetea, Dealu, Cristuru Secuiesc, erau ucisi, bestial, oameni nevinovati, casele romanilor din statiunea ardeleana au fost incendiate, sub deviza incitatoare, asezata sub semnul intolerantei si extremismului in judetele Harghita si Covasna: "Romani imputiti, carati-va acasa!", de parca nu aceasta ar fi, dintotdeauna, din mosi-stramosi, patria si pamantul lor!”
A megtámadhatatlan érvek amelyről fent szó esett; a zetelaki, oroszhegyi és keresztúri, stb. „románverési” esetek, amelyek 1989. december 21-22 történtek. Lássuk miről is van szó? Kár a szavakat keresni mikor azt már megírták mások:
„
Több mint 270 év börtön a székelyföldi forradalmároknak
Hivatalosan 1989. december 22-ét tekintik a rendszerváltás végének. Azonban a "megállj!" parancsszó után is történtek leszámolások a diktatúra helyi képviselőivel, hiszen a több évtizedes sérelmeit, kizsákmányolását, elnyomását megbosszuló milliókat lehetetlen lecsitítani egyik percről a másikra. A román politikum szőrszálhasogató módon ebbe kapaszkodott bele, bűnbakokat keresve a székelyföldi magyar forradalmárok között, koholt vádak és hamis tanúvallomások alapján olyanokat is börtönbüntetésre ítéltek, akiknek semmilyen közük sem volt a lincselésekhez, megtorlásokhoz. Számukra a változás nem hozott megváltást. Néhányuk a mai napig fogházban sínylődik, de akik elnöki kegyelemben részesültek, azok sem számíthatnak rehabilitációra.
Tizenkét esztendővel a rendszerváltás után még mindig titkosszolgálati módszerekkel gyakorol nyomást a törvénykezésre a politikum. Több székelyföldi "forradalmárt" tartanak börtönben, illetve köröznek a mai napig, s a koncepciós perekre emlékeztető "példás büntetésekből" egyértelműen a hatalom erőfitogtatása érezhető ki. Gyakorta olyanokat citáltak bíróság elé, akik legfeljebb szemtanúi voltak a forradalom hevében fékezhetetlen tömeg megmozdulásainak. A védelem érveit, miszerint a vádlottak annak tudatában cselekedtek, hogy a diktatúra megdöntésében vesznek részt, az igazságügyi szervek nem fogadták el. A hivatalos álláspont az, hogy Hargita megyében "nem volt elnyomva a lakosság, minden a helyi románság ellen irányult".
Délután négykor véget ért a forradalom?
Hajdú Dezső védőügyvédként vett részt a zetelaki, oroszhegyi, kisgalambfalvi és székelykeresztúri esetek tárgyalásán, a bűnügyi iratcsomókból egy többoldalas, az igazságszolgáltatás igazságtalanságát "leleplező" dokumentumot állított össze. Az alábbiakban ebből szemelgetünk.– A vád azzal érvelt, hogy a forradalom 1989. december 22-én 16 órakor véget ért, a lincselések pedig ezután történtek. Addigra a milícia, a hadsereg és a Securitate átállt a nép oldalára, s mindezt a televízióban és a rádióban is bemondták. De ki hallgatott akkor rádiót vagy tévét falun, ahová amúgy is később érkeztek a hírek? Befejezettnek tekinthető a rendszerváltás egyik percről a másikra? Hiszen tulajdonképpen még ma sem ért véget... – háborgott a csíkszeredai jogász. – Az akkoriban megalakult Nemzeti Megmentési Front első határozata az volt, hogy akik 1989. december 23-a előtt részt vettek a megtorlásokban, kegyelemben részesüljenek, ezt azonban nem fogadták el a székelyföldi magyarok esetében, mondván, hogy Hargitában nem lehet beszélni a diktatúra elleni fellépésről. De a tüntetők szemében a tisztségükkel gyakran visszaélő rendőrök, párttitkárok jelentették a hatalmat, csak velük számolhattak le, és nem lőhették főbe Ceausescut.
Székelykeresztúr
1989. december 22-én, délután négy óra tájban a lakosság a főtéren ünnepelte a szabadságot. Ferencz Imre milicista őrmester próbálta szétoszlatni az embereket, ám ez csak olajat volt a tűzre: ő volt a helyi "verőlegény", ráadásul akkor is fölényeskedett. Kezdetben csak szidalmazták, később tetlegességig fajult a dolog, majd a tömegből kilépett Bálint Mihály, és bicskájával elvágta a rendőr nyakát, aki belehalt sérülésébe. Bálint beismerő vallomást tett, de azzal védekezett, hogy Ferencz Imre korábban gyakran megverte őt, s úgy gondolta, "forradalmi tettet hajt végre". A Hargita Megyei Törvényszék ezt elutasította, viszont enyhítő körülménynek tekintette, hogy a fiatalember árvaházban nőtt fel, így "csak" 12 év fogházbüntetésre ítélte. Az ügyész azonban súlyosbításért fellebbezett, s a Legfelsőbb Bíróság 18 évre emelte a büntetést. A megyei törvényszék 1990/9. számú büntető ítélete továbbá Gidró Gábort hatósági közeg megsértéséért, Benedek Sándort és Gábor Sámuelt csendháborításért öt-öt hónap fogházbüntetésre kötelezte, ám nem kellett letöltsék, mert időközben hatályba lépett egy törvényerejű kegyelmi rendelet. Bálint Mihály 1995-ben részleges kegyelemben részesült.
Oroszhegy
Liviu Cheuchisan rendőrparancsnokot a diktatúra leghűségesebb szolgájaként ismerték, hírhedt volt kegyetlenkedéseiről, a helybéliektől megkövetelte, hogy ingyen dolgozzanak neki. 1989. december 22-én, este fél nyolc körül a rendőrörs előtt egy csoport szóváltásba keveredett a parancsnokkal. Amikor a 46 esztendős Nagy István, egy alacsony termetű, kissé púpos asztalos – s egyben a falu zenésze – a feleségével és egyik gyermekével arra járt, oldalba bökte a milicistát, mondván: "Remélem, ezentúl nem fogja megverni sem a fiamat, sem engem" – s azzal tovább is állt. Éjfél után, hazafelé menet látta, hogy lángokban áll a rendőrség épülete. Hónapok múlva idézték be a megyei ügyészségre, a parancsnok meggyilkolásával vádolták. Miután Nagy István elment a helyszínről, a vita elfajult, Cheuchisan kollégája kellett főnöke segítségére siessen, szolgálati pisztolyával a levegőbe lőve kergette el az embereket. A parancsnok éppen rendbeszedte magát, amikor lakása előtt megjelent a – tanúvallomások szerint – 300 fős tömeg, követelve, hogy jöjjön elő. Ő azonban elreteszelte a bejárati ajtót, s amikor a tüntetők feltörték azt, az emeleti ablakon át menekült, alsónadrágban és zokniban szaladt a kertek alatt. A tömeg utolérte, s ami ezután történt, jobb nem elmesélni... Eszméletlenül maradt a földön, az orvosi jelentés alapján 23-án hajnali 4 óra tájt halt bele sérüléseibe. A Hargita Megyei Törvényszék minősített emberölésért négy vádlottat ítélt el 13-13 évi börtönbüntetésre (1990. július 3-án kihirdetett 14. számú ítélet), ám a legfőbb ügyész súlyosbításért fellebbezett.
– Saját magának mondott ellent az ügyész, hiszen azzal érvelt, hogy az emberek kihasználták az országban dúló hatalmi űrt. De ha december 22-én 16 óráig úgymond megtörtént a hatalomváltás, már nem lehetett zűrzavar... – fejtegette Hajdú Dezső.
Végül a büntetést felemelték: Nagy Istvánt és Ambrus Pált (még a lincselés előtt egyszer megrúgta a rendőrparancsnokot) 15-15 évre, Nagy Imrét és Vass-Kiss Elődöt (mindketten a tömegben voltak) 18-18 évre ítélték.
Zetelaka
A vádlottak, a védelem és a szemtanúk egybehangzó állítása szerint Gabriel Dãnilã zetelaki milicista öngyilkos lett 1989. december 22-én. Az ügyet a katonai törvényszék tárgyalta, mivel a tömeg a rendőrség szétdúlása után a munkásgárda fegyvereit az utcán máglyába rakta és elégette. (Információink szerint a zetelaki vádlottak tárgyalásán az volt a bíró, akit 1989. december 25-én hivatalból kineveztek Nicolae Ceausescu ügyvédjének, s azért kellett távoznia a kamarából, mert védőként vádbeszédett tartott...) December 22-én, este fél nyolcig nem történt semmilyen incidens, akkor kezdtek gyülekezni az őrs előtt az emberek. Néhányan felmentek Dãnilã lakásába, ahol törtek-zúztak, de sem a rendőrt, sem a feleségét nem bántották (az asszony ezután Udvarhelyre távozott a szüleihez, ahol a gyermekük volt). Miután a tömeg elvonult, Jakocs Sándor visszament a sapkájáért; kinyitotta az egyik ablakot, és kikiáltotta, hogy "szabadság!", majd röviddel utána lövés hallatszott. Később azt nyilatkozta, hogy amikor benyitott a másik szobába, a milicista hasba lőtte. Volt még ereje lejönni a lépcsőn, s a templomkerítés tövében annyit mondott: "Gabi meglőtt...", s a többiek orvost hívtak. Ezután hallatszott egy újabb lövés, majd Ilyés István – az elsőrendű vádlott – felment a lakásba. Eleinte azt mondta, hogy amikor kinyitotta az ajtót, a rendőr holtan feküdt a padlón, s mellette hevert a pisztolya. Mikor felvette a fegyvert, az elsült és hirtelen elsötétedett minden (a golyó a villanykapcsolót találta el). Később azt a vallomást csikarták ki belőle, hogy amikor visszament a lakásba, látta, amint Karsai László egy vasrácsos lábtörlővel, Boldizsár Ferenc pedig egy húspotyolóval ütötte az áldozat fejét, a történet a pisztollyal már ugyanaz. Karsai és Boldizsár sokkal később értek a helyszínre – amit szemtanúk is megerősítettek –, és azután mentek a szolgálati rendőrlakásba, miután értesültek Dãnilã halálhíréről. Mivel a házban sötét volt, kijöttek, s akkor pillantották meg az égő máglya mellé fektetett holttestet. Egyébként Zetelakán korábban nem volt különösebb nézeteltérés a milicisták és a lakosok között, Dãnilãt is inkább kinevették, mint gyűlölték, amiért szerette a szeszes italt, sőt nem egyszer megtörtént, hogy éppen Boldizsár vitte őt haza egy kiadósabb poharazgatás után.
Minden bizonyíték arra vallott, hogy Dãnilã főbe lőtte magát, miután megsebesítette Jakocsot, mert félt a következményektől. A krimanilisztikai vizsgálat kimutatta, hogy a golyó a jobb fül mellett hatolt be, szétroncsolta az agyat, és a bal fül melletti csontban állt meg – tipikus öngyilkosság, jelentették ki (a látbörlőn talált vérnyomok is akkor kerülhettek oda, amikor a tetemet levitték a lakásból). Mégis, a vád úgy állította be, hogy Ilyés, Boldizsár és Karsai kicsavarták az áldozat kezéből a pisztolyt, és lelőtték, holott több tanú is állította: Karsai és Boldizsár Dãnilã halála után ért a helyszínre.
Először Ilyés Istvánt tartóztatták le 1990 januárjában, Karsait és Boldizsárt csak nyáron hívták kihallgatásra, de már nem engedték haza őket, csak a részleges kegyelem után. A bukaresti Területi Katonai Törvényszék 1991. március 29-én kihirdetett ítélete Ilyésre 20, Karsaira és Boldizsárra 19-19 év fegyházbüntetést rótt ki, továbbá rongálásért 5-5 évre ítélték el Bíró Mártont, Gergely Balázst, Gergely Lászlót, Boros Lajost, Péter Józsefet, Szabó Sándort és Jakocs Sándort (közülük sokan az ítélethirdetés előtt Magyarországra menekültek).
Kisgalambfalva
A történet Betfalván kezdődött, december 23-án délután. A kocsmából előbb a falusi párttitkárt és annak vejét kergették el, de csak szóban fenyegették meg őket. Néhány vendég felvetette, szekérrel menjenek át a községközpontba, nézzék meg, Kisgalambfalván mi a helyzet... A helyi kocsma előtt megpillantották Sándor Sámuelt – mindenki Samunak nevezte –, a termelőszövetkezet elnökét, amint egy "brigádossal" beül az autójába. Sándort nem kedvelték arroganciája miatt, s mert visszaélt helyzetével. Követték, míg utasa kiszállt az autóból, aztán a szekéren ülők megtámadták a gépkocsit, beverték a szélvédőt, kirángatták a kocsiból annak tulajdonosát, és kézzel, lábbal, botokkal ütlegelték, majd otthagyták. Éjszaka meghalt az áldozat. (Miután a betfalviak elmentek, állítólag mások is megrugdosták, de erről senki sem tett tanúvallomást.) Hazafelé menet éltették a szabadságot, és egy üres pálinkás üveget az egyik kapualjba dobtak, amiért "csendháborítás" címén is megbüntették őket... Tizenkét személyt állítottak elő. Jellemző az igazságszolgáltatásra, hogy a kiskorú Beke József juhászbojtár késelésért kapott börtönbüntetést, miközben nem is szúrt meg senkit.
– A bíró megkérdezte tőle, hogy szúrt-e, ő pedig paraszti egyszerűséggel azt válaszolta: igen – részletezte Hajdú Dezső. – Később megkérdeztem, miért monda ezt, ő meg így felelt: "Mezei István bácsi, a pakurár azt mondta, ne mind hadonásszak a bicskámmal, mert valakit meg találok szúrni. Ha szúrhatnékom van, szúrjam ki az autó gumiját. Én azt szúrtam ki..." Hiába erősítette meg a boncolóorvos is, hogy az áldozaton nem volt vágott seb, elítélték. Mivel mindez 23-án történt, ezúttal nem is hivatkozhattunk a közkegyelmi törvényre.
A Hargita Megyei Törvényszék 1990. március 27-i ítélete Gál Ferencet, Vasi Csabát, Nagyobb Józsefet, Gál Sándort 10–10 év, Szakács Leventét, Mezei Istvánt, 9–9 év, Szakács Albertet, Kóré Mihályt, 7–7 év, Gábor Jánost 3 év fegyházzal sújtotta, Beke József és Kiss Sándor kiskorúakat 3–3 évre utalta javítóintézetbe.
Az Agache-ügy
Az egyik legnagyobb port a kézdivásárhelyi eset kavarta, mely szerint 1989. december 22-én a sokaság meglincselte a kegyetlenkedéseiről és magyargyűlöletéről hírhedt Aurel Agache rendőrparancsnokot. A bírósági eljárás során a tömegből kiragadtak öt embert, ügyükben 1999 novemberében született döntés – politikai nyomásra, egy hónappal azelőtt, hogy elévült volna a történet! –, amely tavaly nyáron emelkedett jogerőre. Héjja Dezső Gyula és Reiner Antal jelenleg a csíkszeredai börtönben tölti négy-, illetve hároméves büntetését (Filip Orbán Daniela, ifj. Konrád György és Paizs Ottó már Magyarországon él), de egészségi okokra hivatkozva mindketten a végrehajtás felfüggesztését kérték, amit elutasítottak. Pedig az időközben egy balesetben szinte mozgásképtelenné vált Héjja esetében életmentő lehetne egy újabb műtét. Ő a tavaly december 12-i, legutóbbi tárgyalás után lapunknak elmondta, hogy ott sem volt a történtekkor, szerinte hamis tanúvallomások alapján ítélték el valamennyiüket. – Beletörődtem a büntetésbe, csupán annyi időre szeretnék szabadulni, amíg elvégzik a műtétet – kesergett az 56 esztendős férfi.
Hiába állt világosan a marosvásárhelyi igazságügyi orvosi laboratórium jelentésében, hogy Héjja betegsége lehetetlenné teszi a büntetésvégrehajtást, az ügyészt és a bírót ez nem hatotta meg, s idén január 16-ára halasztották a döntést. Kérdésünkre, hogy miként lehetséges, hogy az igazságügyi orvosi intézet jelentése sem elegendő indok a megszakításra, Hajdú Dezső – aki ebben a keresetben képviseli Héjját és Reinert – lemondóan annyit jegyzett meg:
– Nálunk ilyen az igazságszolgáltatás. És hát ezt is emberek végzik... „
(Pataky Lehel Zsolt – Udvarhelyi Híradó, 2002. január 11.)
Ezek tehát a híres „románverési” esetek. Ha jól megnézzük, a székelykeresztúri „románt” Ferenc Imrének, a kisgalambfalvit pedig Sándor Sámuelnek hívták, valószínűleg kettő a sok „elmagyarosított” román közül.
(folytatás következik)
Te înţeleg pe deplin. Din punctul tău de vedere toate procesele intentate secuilor au avut la bază o latură etnică, iar cei condamnaţi sunt nişte victime ale noului sistem, condamnaţi pe nedrept. Nu vreau să-mi spun propriul punct de vedere care poate fi, şi chiar este, subiectiv. Dar acuma există jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, care a condamnat statul român pentru că nu a făcut o anchetă rapidă şi eficientă, ba mai mult chiar pentru că nu a făcut suficiente eforturi pentru ca cei condamnaţi să facă închisoare. De partea lor maghiarii nu au nici un argument viabil că ar fi fost vorba de discriminare etnică. Chiar şi CEDO a respins acest lucru. Aşa că atât timp cât nu există o bază juridică, toate acele articole vechi, reîncălzite pe acest blog, nu sunt decât nişte relicve ale naţionalismului secuiesc cu iz de telenovelă.
VálaszTörlésM-am uitat pe www.agache.org, dar nu prea inteleg, ce vrea sa fie aceasta? Un monument ridicat unui tata "militist" sau ce? Pentru ca la sectia marturii s-au scris multe, despre faptele tatalui Dvs., de ce va mirati ca a fost linsat? In procese se vorbea despre actiuni antiromanesti pentru ca revolutia s-a terminat oficial la data de 22 Decembrie 1989, ora 16 (ce fel de prostie e si asta) si unele fapte s-au intamplat in aceeasi zi dar dupa aceasta ora. Tatal Dvs. la ce ora a fost ucis? Pe de alta parte actiunile antiromanesti cum au putut fii indreptate contra numitilor Ferenc Imre, militist din Cristuru Secuiesc si Sándor Sámuel, colectivist din Porumbeni? Evident sunt doi oameni cu nume frumoase romanesti.
VálaszTörlésStimate domnule Csiszer Lóránt
VálaszTörlésNu este un monument ridicat un tată "miliţist", aşa cum blogul dumneavoastră "Ţinutul Secuiesc nu este România" nu este un monument dedicat independenţei ţinutului secuiesc. Este un simplu site de informare a opiniei publice despre acest caz.
Nu pot să vă spun eu, pentru că nu am calificarea necesară pentru aceasta, cam câte din acţiunile din decembrie 1989 în secuime au fost antiromâneşti şi câte au fost doar de răzbunare.
Ce pot eu să remarc este faptul că manifestarea la nivel de atrocitate în Secuime a fost, statistic vorbind, net superioară celei din restul României. Şi aici, chiar sunt în asentimentul dumneavoastră, că din acest punct de vedere, "Ţinutul Secuiesc nu este România". Ce s-a întâmplat acolo, indiferent că au murit şi doi maghiari este o ruşine pentru ideea de umanitate şi justiţie şi nu poate fi justificat în nici un fel.
Şi ca să vă divulg ceva, eu am avut multe izbânzi şi pe teritoriul Ungariei în ceea ce priveşte cazul Agache, ceea ce dovedeşte faptul că isteria locală privind nedreptatea juridică este un fenomen ce particularizează din acest punct de vedere Secuimea.
În rest nu cred că pot eu să vă conving de justeţea punctelor mele de vedere. Nici nu cred că este posibil aşa ceva.
Ce vroiam eu să vă comunic este că acele articole despre atrocităţile comise în decembrie 1989 şi pe care le-aţi pus dumneavoastră pe net, sunt o ruşine pentru ideea de umanitate şi deontologie profesională, şi nu reflectă adevărul şi proporţiile reale ale atrocităţilor comise.
Eu am pus pe situl meu traducerile în limba română a celor două sentinţe CEDO referitoare la cazul Agache. Şi cred că orice persoană care le studiază şi citeşte tâmpeniile scrise de cvasitotalitatea ziariştilor maghiari şi a câtorva ziarişti extremişti români, va observa diferenţele de mentalitate.
Am considerat că reîncălzirea acelor articole stupide pe blogul dumneavoastră, face parte din acest curent moderat-extremist care bântuie blogosfera de sorginte maghiară, referitor la această problemă.
V-am urmărit şi polemicile pe care le-aţi avut pe alte bloguri cu extremiştii români şi ce afirmaţi dumneavoastră acolo şi pe urmă m-am dus şi am citit şi cam ce scrieţi pe blogul dumneavoastră. Şi am sesizat diferenţe semnificative.
Nu vreau să intru în polemică cu dumneavoastră, dar atunci când văd că se scrie undeva de cazul Agache, eu iau atitudine referitor strict la această problemă.
În rest nu mă interesează nici românismul autentic şi nici secuismul şi maghiarismul autentic. Din partea mea, puteţi să luptaţi pentru cucerirea drepturilor dumneavoastră etnice în orice mod doriţi.
Cu respect.
Agache Aurel Dionisie
Stiam deja ca nu este un monument (pagina de internet) si apreciez corectitudinea ca au fost puse pe site si marturiile victimelor tatalui Dvs. Chiar ca este un site informativ. Se pare ca nici cei ce au judecat aceste cazuri nu au fost calificati pentru a face aceasta. Iar despre sentintele CEDO? Nu poti sa judeci nimic daca nu ai toate datele despre el, iar dupa parerea mea a vorbi despre umanitate si justitie, in aceste cazuri nu se poate. Acesti oameni au indurat foarte multe, militisti (nu vorbesc numai despre tatal Dvs.) in acele timpuri au fost foarte cruzi cu unele oameni. Furia multimi nu poate sa fie controlata atat de usor. Despre umanitate ar fii trebuit vorbita cand acesti militisti au batut, au violat oameni, i-au facut handicapati mental si fizic pe unii? Atunci de ce nu se vorbea despre umanitate? Incalzirea acestor articole stupide? Scuzati-ma, dar domnul Lazar Ladariu, fost securist, cetatean de onoare al orasului Tg. Mures a scris despre aceste "actiuni antiromanesti", cred ca avem si noi dreptul la o replica, iar despre polemicile pe alte bloguri, eu imi amintesc numai de un blog unde am avut "polemici", blogul Noi Drepte, in legatura cu marsul acestuia la Gheorgheni, si acolo am fost dat ca exemplu de purtare, pentru cei ce au avut de spus despre acest mars. Eu mi-am expus acolo punctul meu de vedere si nimic altceva, iar cele scrise acolo nu cred ca difera de lucrurile spuse pe blogul meu. Este un lucru foarte frumos sa luati atitudine intotdeauna cand cineva se ia de tatal Dvs. (oricum ar fi fost el), dar cred ca este un lucru foarte obositor, ori nu-si mai aminteste nimeni de acest caz, doar foarte rar; dar nu inteleg de ce va mirati daca iau si eu atitudine cand cineva (de obicei venit de dincolo de Carpati) se ia de Tinutul Secuiesc, de locuitorii acestuia (de obicei doar de cei de etnie maghiara) si ne face "potai" ca domnul Ladariu. Eu nu am nimic cu tatal Dvs., nici cu ceilalti care au fost ucisi in conditii asemanatoare, eu numai am preluat acel articol, sa nu trebuie sa scriu toate de la inceput, dar cred ca cei de acolo stiau de ce au facut acele lucruri oribile, iar sentintele date nu reflecta cele intamplate, iar cele relatate acolo au dovezi care pot atesta daca sunt adevarate cele scrise sau nu sunt. Avocatul Hajdú Dezső, cel care i-a reprezentat pe Héjja Dezső Gyula si Reiner Antal, este un om cunoscut si respectat in Miercurea Ciuc si nu ar afirma lucruri fara temei.
VálaszTörlésÎnainte de a vorbi de culpa miliţienilor, "miliţişti" cum le ziceţi dumneavoastră, trebuie vorbit de culpa celor care au făcut acele atrocităţi, atrocităţi care întrec cu mult limitele umanităţii şi ne duc cu gândul la Africa tribală. O fi fost ei miliţienii duri dar nu se poate compara cu barabriile comise în decembrie 1989.
VálaszTörlésO fi domnul Hajdú Dezső respectat şi cunoscut în Miercurea Ciuc, dar în acest caz a vorbit numai tâmpenii şi a denaturat realitatea.
De ce spun eu că reâncălzirea acelor articole este o mare tâmpenie? Vă dau doar un singur exemplu, bestia Dezső Gyula. Se dă mare printre ungurii săi că e nevinovat, că nu a fost acolo, şi că s-au dat declaraţii mincinoase împotriva lui. Se vede că nu aţi citit sentinţele CEDO (singurele care pot fi credibile chiar şi în ochii opiniei publice maghiare, deoarece CEDO este o instituţie care se ridică cu mult deasupra intereselor mărunte naţionaliste româneşti şi maghiare). Acolo scrie clar că acest nenorocit a recunoscut că a participat la comiterea atrocităţilor şi datorită acestui fapt nu prea mai are relevanţă faptul că au fost şi martori împotriva lui. Şi aş putea să vă dau încă 30 de exemple de minciuni gogonate din acel articol tâmpit pe care l-aţi republicat pe blog. Mai am câteva declaraţii de ale acestui avocat, aşa că pot afirma că a denaturat toată povestea într-un mod care îl descalifică . Acelaşi lucru l-a făcut şi Frunda şi Tamas Sandor, Sogor Csaba, etc. Dacă Lazăr Lădariu exagerează şi amplifică unele situaţii de fapt, de ce este necesar ca şi partea adversă să facă acelaşi lucru? Vă spun eu: pentru-că din asta trăiesc extremiştii. Ăsta e rostul existenţei lor.
Şi dacă aveţi răbdare ascultaţi un pic convorbirea avută cu martorul cheie din cazul Agache. E pe linkul http://rapidshare.com/files/297322414/inregistrare_audio_Vardo_Vilmos.mp3
VálaszTörlésŞi e acolo o frază spusă de Iochom Istvan, ziaristul care în presa locală vorbeşte de maghiari nevinovaţi iar în convorbire scapă porumbelul pe gură. Dacă nu identificaţi fraza este şi pe transcrierea acestei convorbiri: link. http://www.agache.org/index.php?option=com_content&view=article&id=270:transcriere-netradusa-discutie-vardo&catid=122:vardo-vilmos&Itemid=63
Şi dacă şi după asta mai credeţi cele afirmate mai sus atunci sunt lămurit în ce categorie vă încadraţi.
Tisztelt Agache úr,
VálaszTörlésBeigazolódott a meghallgatott beszélgetésből amit már sejtettem, hogy a magyar nyelvet ugyanolyan jól beszéli mint én is (ha jól emlékszem magyar édesanyja volt Önnek is), így magyarul folytatnám tovább a beszélgetést, Ön pedig olyan nyelven válaszol amilyen éppenséggel Önnek megfelel, de nekem könnyebb kifejeznem gondolataimat saját anyanyelvemen. Mint már írtam, a cikket amely megjelent a blog-on, azért raktam fel, mert nem akartam teljesen az elejéről összeszedni az adatokat amikor azt már valaki egyszer összeszedte. A meghallgatott beszélgetésből sajnos nem tudtam kiszűrni semmit olyat ami véleményemet megváltoztatná, esetleg ha bemásolná legközelebbi írásába az említett részt akkor talán jobban eltöprenghetnék a hallottakon, mert 42 perc hanganyagát végighallgatni és végigolvasni nem kis dolog. Amit leszűrtem a hanganyagból: adott egy ember aki nem ütött, de meghurcolták, hogy tanúskodjon, ezért a régi ismerősei is szinte arculköpték, mert úgy vették, hogy az Ön édesapja mellett tanúskodott és akinek a tanúvallomásait kiforgatták, neveket tettek bele az ő tudta nélkül. Persze a háttéreseményeket nem ismerhetjük, így mivel teljes képet soha nem láthatunk, nem itélhetjük meg a történéseket. Amint már mondottam, a "forradalom" előtti "milicista" túlkapásokról rengeteg történetet ismerek és a www.agache.org honpalon levő tanúvallomásokból (elismerem nem olvastam el az egészet) is kitűnik, hogy sajnos az Ön édesapja sem volt kivétel. Abban hogy mennyire volt megérdemelt a büntetése az Ön édesapjának, nem tudok állást foglalni, de az emberek nem mindig tudják kivárni, hogy a Teremtő itélkezzék a bűnösök fölött. Személyes ismerősöm is van aki azokban az időkben kapott ingyen verést most is magas funkcióval rendelkező rendőrtől, és annak ellenére, hogy az ügy nagyon nagy visszhangot kapott a sajtóban, a rendőr még mindig a "jól meg nem érdemelt" helyén van. Saját tapasztalatból is tudom, hogy sok rendőr maradt a nyakunkra a régi korszakból, akik nem tudták elkönyvelni, hogy "egy taknyos kölyök" szembeáll velük, az illemszabályok betartására kényszerítve őket (saját személyemmel történt dolgokról beszélek) és semmit nem tudnak ellene tenni, miközben annak idején ennél sokkal kevesebbé tettek el láb alól embereket vagy tettek szellemi és testi nyomoréká, mint ahogy bizonyosan az Ön édesapja is tette. Bár, ismétlem, a büntetés mértékének jogosságában nem kívánok véleményt nyílvánítani, de nem illik emberségről beszélni olyan esetekben ahol a tömeg cselekedete csak reakció volt az olyan akciókra amelyeket az édesapjához hasonló milicisták követtek el. Vajon az Ön édesapja abbahagyta a kegyetlenségeit mikor azt kérték tőle: "Lasati-ma!"? Akik megölték, azok nem hagyták abba. Itélkezzék fölöttük a Teremtő Istenünk és minannyiunk fölött a cselekedeteinkért. Befejezésként: nem tudom ezek után milyen kategóriába fog engem besorolni, én nem úgy érzem, hogy az általam elmondottakből bármiféle extremizmus tünne ki.
Maradok tisztelettel,
Csiszer Lóránt
Tisztelt Csiszer Lóránt úr
VálaszTörlésSzerintem ennek a vitának az lesz a konzekvenciája hogy mindketten meg tartsuk a saját szempontokat. Végülis mindegy az hogy az igazság valahol elveszett, nem érdemes tovább folytatni.Mi azt akarjuk hogy aki 1989. december 22-étõl máig bûntényt vagy visszaélést követett el Agache család ellen, feleljen tettéért a törvény elõtt, vagy pedig nyilvánosan kérjen bocsánatot, legyen az gyilkos, ügyész, helyhatóság vagy egyszerû polgár. Mivelhogy az az embertelen bánásmód, amelyet ettõl a hirtelen létrejött érdekszövetségtõl elszenvedtünk, bizonnyal benne marad az emberi intolerancia romániai krónikájában.
Mit is mondott Iochom úr és Várdó Vilmos :
433. AGACHE AUREL DIONISIE:De Paizs, ő mindent csinált, hogy valahogy ő kaparódjon ki az ügyből...
434. VÁRDÓ VILMOS:Igen. Ő volt a legnagyobb gazember, én most is megmondom...
435. IOCHOM ISTVÁN: Ő ott is volt...
436. VÁRDÓ VILMOS:Az biztos! Héjja s ő, ...ők ketten csinálták az egészet!
437. IOCHOM ISTVÁN: Ők voltak a főszereplők.
Tisztelettel
Agache Aurel Dionisie
Tisztelt Agache úr,
VálaszTörlésBeszélgetésünk befejezéseként nem szövegelnék, inkább egy idézetre bíznám a véleményemet, idézet amely nagyon ráillik erre a helyzetre:
"... a bűn az csak bűn marad,
Kezükhöz vér tapad;
Istentől,embertől ne várjon irgalmat!
Ezernyi áldozat,
most sírjából felmutat.
Gyilkos és áruló,
Szentföldben nem nyughat!
Neveket akarok hallani,
én nem tudok megbocsájtani!
A hosszú börtön évekért,
a porba hulló könnyekért."
(Kárpátia: Neveket akarok hallani)
A fentieket mindkét félre vonatkoztatnám és az Úristen legyen kegyes hozzájuk, mert mindkét félnek szüksége lesz rá.
Tisztelettel,
Csiszer Lóránt